教員紹介

horikoshi.png

堀越 啓介 HORIKOSHI Keisuke

学部・学科

職名

特任准教授(非常勤)

学位

修士(イースト・ロンドン大学、応用ポジティブ心理学・コーチング心理学)、修士(イェール大学、東アジア研究)、学士(東京大学、国際関係論) MSc (Applied Positive Psychology and Coaching Psychology, University of East London), M.A. (East Asian Studies, Yale University), Bachelor of Liberal Arts (International Relations, the University of Tokyo)

専門分野 挑戦研究、ポジティブ心理学、ポジティブ心理学コーチング challengership studies, positive psychology, positive psychology coaching
略歴

2010~2020年 日本銀行
2020年~現在 学際的な「挑戦研究」の構築に取り組んできました。
2010–2020: I worked at the Bank of Japan.
2020–present: I have been working on developing “challengership studies” (interdisciplinary studies of activities and processes involving challenges).
2023(Apr.)–present: Specially-appointed Associate Professor (Part-time), Kyoto University of Advanced Science

担当科目

未来展望ゼミ(挑戦研究)
Seminar on Future Design(Challengership Studies)

お問い合せ

horikoshi.keisuke@kuas.ac.jp

研究内容

挑戦(challenge)は、幸せで創造的な人生の実現に重要な役割を果たしています。私は、学際的な「挑戦研究」を提案し、その構築に取り組んでいます。個人・集団の挑戦を含む活動やプロセスを、主に心理学や経営学等の学際的観点から研究しています。また、適切な挑戦に関する知識とスキルを向上させるための教育の開発にも取り組んでいます。

The concept of challenge, which is used in multiple areas of study including psychology, management, education, and history, plays an important role in well-being, performance, creativity, learning, and leadership. I propose to build interdisciplinary studies of activities and processes involving challenges (“challengership studies”), and conduct research on challengership at the individual and collective levels from interdisciplinary perspectives that include psychology and management. Moreover, I work on developing education to enhance knowledge and skills regarding appropriate challenges.

研究キーワード 挑戦、チャレンジャーシップ、ウェルビーイング challenge, challengership, well-being
論文

1.  Horikoshi, K. (2023). The positive psychology of challenge: Towards interdisciplinary studies of activities and processes involving challenges. Frontiers in Psychology, 13:1090069. doi:10.3389/fpsyg.2022.1090069 (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.1090069/full)

2.  Horikoshi, K. (2023). The positive education of challenge: Innovative integration of challenge based learning and positive education. Frontiers in Psychology, 14. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1225122 (https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2023.1225122/abstract)

メッセージ

皆さんは、どのようなことに挑戦したいですか。私たちは、どのようにしたら効果的に良い挑戦を続けることができるでしょうか。私の授業では、適切な挑戦に関する知識とスキルを、科学的・学際的な観点から学ぶことを目標にしています。

What challenges would you like to take on? How can we continue to take on and embrace challenges optimally? The goal of my course is for students to acquire the knowledge and skills regarding appropriate challenges from scientific and interdisciplinary perspectives.

このページの先頭へ