先生に聞いてみた

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京都先端科学大学先生に聞いてみた

川上 浩司 教授

今回の「先生に聞いてみた」では、システム工学がご専門で、暮らしを豊かにする「不便益」の第一人者である工学部機械電気システム工学科教授の川上浩司(ひろし)先生にお話しをお伺いしました。

人とモノの関係をデザインする「不便益」のすすめ

日本語ENGLISH

Q:そもそも先生のご専門である「不便益」とは何でしょうか。

不便益とは、読んで字のごとく、「不便の益(benefit of inconvenience)」のことです。人はこれまで科学技術を発展させ、目的を果たすのに余計な手間がかからない便利な社会を築き上げてきました。いまやスマートフォンやパソコンを使えば、いつでもどこでも簡単に調べものができ、友人と連絡を取ることもメールを使えば、すぐにできてしまいます。そうした結果、わざわざ図書館まで調べものに出かけなくても良くなり、便箋を購入し、筆を執る必要もなくなりました。一方で、図書館に調べものに出かけたり、手紙を送ったりすることで、違った価値が芽生えることがあります。それは少し見方を変えると、便利な暮らしが、これまでの工程をブラックボックス化させたとも言えます。そのブラックボックス化されてしまった行為が元々は与えてくれていたはずの効用に目を付けたのが不便益です。

Q:「不便益」の研究に取り掛かるようになったきっかけを教えてください。

そもそも私は学生時代、「人に役立つことが工学の使命」と人を楽にすることを目的に研究に打ち込んでいました。ところが、工学研究科にて人工知能研究を指導してくれた教授が、情報学研究科に移って新たな研究室を立ち上げ、そこのスタッフとして赴任した時、てっきりまた一緒に人工知能の研究ができるものと思っていましたが、ミーティングで教授の発した言葉が、その不便益でした。言葉の裏側には、おそらく「なんでも自動化してくれるコンピュータなんか設計していて面白いか?」という問いを投げかけられたものだと思っています。以来、不便益を研究テーマとして、デザイン対象はモノだけでなくコトにも拡張しています。

学術的な領域で言えば、私の研究はシステム設計に該当します。その中で、設計(デザイン)における原理・原則の部分に「不便益:benefit of inconvenience)」を取り入れてみてはどうかという提唱を行っているのです。工学技術によって新しく作り出される人工物(モノ)と人との関係を考えてみると、従来、モノは人の「拡張」でありましたが、いつの間にかモノが人を「代替」するようになりました。「代替」の次に来るべき関係を考えるキーワードに「不便益」がなりえるものだと据えています。

Q:研究内容の中で特に強調されたい分野について具体的にご教示ください。

ひとつは、システム工学。これはシステムの設計(開発)、分析、運用に関わる学問のことで、システム設計はシステム工学の一翼を担う学問分野となります。

もうひとつが、人間機械系。機械システム工学の中でも、機械システムを運用する「人間」までも系(システム)の中に含めて、「機械システム」単体を近視眼的に見て設計・評価するのではなく、「機械システム+人間」という大きなシステムに注目することをさしています。このような大げさな話ではありませんが、京都大学のサマーデザインスクールで実施したワークショップで出たアイデアを形にした「素数ものさし」は不便益デザインの一例です。これは「頭を使わずに長さが測れるとは便利すぎる」という発想から生まれたもので、「測る時には計算が必要にしよう」と考え、目盛りを素数だけにしました。1センチを測るには2と3の間、4センチは3と7の目盛り間で測るというものです。このように次々と測り方が思いつくと、「もしかしてすべての自然数は素数の差で出せるのではないか」という仮説が芽生えてしまって、それを確認したくなるんです。

Q:現在の研究内容を将来、どのような形で社会に還元していきたいとお考えでしょうか。

不便だからこそユーザや関与者に益をもたらすシステム(モノ(機械システムなど)やコト(サービスなど))を社会実装していくことです。そのために、不便益チェックリストという指標を考案しました。不便益を追求した結果、不便をかけて誰かが迷惑を被るのは本末転倒です。「不便ならでは」ということが前提条件としてあります。社会が便利を闇雲に追求した結果ブラックボックス化してしまった部分に新しい価値を見出すツールとして、不便益は社会に還元していければいいと思っています。

Q:先生の趣味や関心などプライベートについてお聞かせください。

学生時代、自転車部に所属していた息子夫婦が、結婚後に自転車を我が家に放置していました。もったいないと思い、二人の自転車の部品の良いところを合わせて一つの自転車に仕上げて乗ってみたら、驚きました。機械屋として、これほどエネルギー変換効率の良い乗り物があったのかと感動しました。今まで乗っていた自転車はなんだったんだと。膝の角度と力の関係から、最適な角度を生み出すデザインの素晴らしさ。機構のデザインも秀逸です。「ブラックボックスで、なぜかうまく働く仕掛け」ではなく、むき出しのデザインです。何枚も同心で重なる歯車とチェーンによる変速、チェーンの位置を決めるワイヤ、ワイヤを引っ張るベルト・シフタ。ひと目で理解できて、不具合があれば自分で対応できる仕掛け。機械屋としては、こういうデザインを手本にしたいと思っています。デザインの進化が、「手間いらずで、なんて便利!」ではなく「手間をかけさせてくれる」方向に魅力を感じています。毎日、この自転車で通勤していますが、わくわくがとまらないですね。


Professor KAWAKAMI Hiroshi

In this edition of “Tell us Teacher” we interviewed Professor KAWAKAMI Hiroshi from the Department of Mechanical and Electrical System Engineering (Faculty of Engineering). He specializes in systems engineering and is a leading expert in the “benefit of inconvenience” that enriches people’s lives.


The advancement of the “benefit of inconvenience” that designs relationships between people and objects

Q:Could you explain your subject of expertise, the “benefit of inconvenience”?

People have developed science and technology to create a convenient society that does not require extra effort to achieve their goals. Now you can easily look things up anytime, anywhere with a smartphone or computer, and you can quickly contact friends via email. As a result, you don’t have to go all the way to the library to do research, and you don’t have to buy paper or use a pen to send mails. On the other hand, going to the library for research or sending a letter can give rise to a different perspective. From a slightly different point of view, it can be said that convenient living has “black boxed”* the processes we used to rely on. The “benefit of inconvenience” is about looking at the benefits that were originally provided by these actions that have been black-boxed.

*Translator’s note: Here “black boxed” refers to a change to a system where is it viewed solely in terms of its input and output without any understanding of how it works.

Q:What made you start studying the “benefit of inconvenience”?

When I was a student, I originally devoted myself to research to make things easier for others, saying that “engineering’s purpose is to help people”.

However, my professor who had taught AI research in the Graduate School of Engineering moved to the Graduate School of Informatics and set up a new laboratory. I was assigned as a staff member there and I assumed that we would be able to do AI research together, but at our meeting, my professor talked about the “benefit of inconvenience”. I think the question behind his words was probably, “is it fun to design a computer that automates everything?” Since then, with our research theme of the benefit of inconvenience, we have expanded our scope of design to include not only physical things but also concepts. If you were to ask what my academic field is, my research would fall under system design. In that field, we are proposing the incorporation of the “benefit of inconvenience” into the theories and principles of design. Consider the relationship between humans and artificial objects (things) newly created by engineering technology. In the past, things were the “extension” of people, but before we knew it things began to “substitute” people. The “benefit of inconvenience” can be a keyword for thinking about the relationship that should come after “substitution”.

Q:Please tell us specifically about the areas you would like to emphasize in your research.

One area is “system engineering”. This is the study of system design (development), analysis, and operation. System design is a field of study that plays a part in system engineering.

Another is the “human-machine system”. Within the field of mechanical system engineering, “humans” who operate mechanical systems are included in the system. Rather than designing and evaluating “mechanical systems” as a single unit from a short-sighted perspective, attention should be paid to a larger system called “mechanical systems + humans”. It is not such an exaggeration to say that the “prime number rule” based on the ideas presented at the workshop held at the Summer Design School at Kyoto University is an example of “benefit of inconvenience” design. This was born out of the idea that it is too convenient to measure things without thinking. So, the scale was set to only prime numbers so that you need to calculate when you measure. To measure 1 cm, measure between 2 and 3, and for 4 cm, measure between 3 and 7. When you come up with one measurement method after another like this, you might start to hypothesize that “maybe all natural numbers can be calculated by the difference of prime numbers”, and you will want to confirm it.

Q:How would you like to share your current research with society in the future?

It is necessary to socially implement systems (physical things, such as mechanical systems) and concepts (services, etc.) that benefit users and participants even more so because it is inconvenient. For that purpose, we devised an index called the “benefit of inconvenience checklist.” To cause inconvenience and to trouble someone as a result of pursuing the benefit of inconvenience is putting the cart before the horse. “If it’s inconvenient” is a prerequisite. I hope to return the benefit of inconvenience to society as a tool to find new value in areas that have become black boxes as a result of society’s reckless pursuit of convenience.

Q:Please tell us about your personal life, such as your hobbies, interests.

When they were students, my son and his partner were members of a cycling club and they abandoned their bicycles at my house after they got married. I thought it was wasteful not to use them, so I combined the better parts of the two bicycles and made them into one bicycle. I was surprised by the results. As someone who works with machines, I was impressed that there could be a vehicle with such high energy conversion efficiency. It made me think, “What even was the bicycle I used up until now?” The design was wonderful, creating the optimal angle based on the relationship between the angle of the rider’s knees and the force applied. The mechanism’s design was also excellent. It was not a “device that somehow worked well but was hidden within a black box,” but a bare design that you could see. Gears and chains overlap concentrically, shifting gears, wires that determine the position of the chains, and belt shifters that pull the wires. A device that you can understand at a glance and fix yourself if there is a problem. As someone who works with machines, I would like to create these kinds of designs. I am attracted to the evolution of design that takes time and effort rather than being convenient without any hassle. I can’t stop feeling excited when I commute to work on this bicycle every day.

 

 

川上 浩司 教授かわかみ ひろし

工学部 機械電気システム工学科

博士(工学)。岡山大学工学部(後に大学院自然科学研究科)助手、京都大学情報学研究科助教授(後に准教授)、京都大学デザイン学リーディング大学院(後に情報学研究科)特定教授を経て現職。専門分野は、「システムデザイン」「システム工学」「機械工学」。担当科目は、「機械設計製図演習」「機械製作実習」等。

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