先生に聞いてみた

京都先端科学大学サイト

京都先端科学大学先生に聞いてみた

田村 徳子 准教授

今回の「先生に聞いてみた」では、本学の教職課程ご担当で比較教育学がご専門のバイオ環境学部食農学科の田村徳子准教授にお話を伺いました。

世界と比較することで見えてくる教育の姿

日本語ENGLISH

Q:どのような学生生活を送っていましたか。

高校生の頃、好きな英語を学ぶためにイギリスに1年間留学していました。帰国直後、大学進学については漠然と外国語大学を受験するものだと思っていました。しかし、将来、自分のやりたい仕事を想像した時、人と関わる仕事に就きたいと思い、心理学や教育学、社会学などいろんな学問が総合的に学べる人間科学部のある大学に進学することにしました。

大学では最初の2年間で一通りの人間科学の基礎を学んだあと、3年生の時に国際協力、海外支援に関心が沸き、ボランティア人間科学講座を選択しました。

Q:そして、アフリカのケニアに行かれたそうですね。

ゼミの先生は、海外の教育分野を専門に研究されていました。通常、学部生が海外のフィールドワークに同行することはありませんが、偶然にも同行できたことはラッキーでした。そこで、いわゆる研究者の研究活動を生で見ることができたことが今の仕事にもつながっています。

Q:卒業論文ではアフリカではなくラテンアメリカを選ばれましたが、どうしてでしょうか。

もともと、マチュピチュやガラパゴス諸島など、ラテンアメリカには魅力を感じていたので、そこをフィールドにしたいという思いをもっていました。ラテンアメリカ各国の情報を調べていたところ、先住民族が多く暮らし、貧富の差の激しいグアテマラに食指が動いたという感じです。とはいえ、そもそも公用語であるスペイン語はもとより、グアテマラのことすらもよく知らなかったので、4年生の時に一旦休学し、1年間、グアテマラに留学することにしました。

グアテマラの暮らしは、今思えば楽しかったです。首都のグアテマラシティは治安が悪いので、少し離れた観光都市にあるスペイン語学学校に通っていました。毎日のんびり充実した暮らしが過ごせていたように思います。帰国後、ゼミの先生より、せっかく1年間滞在してきたのだからと、グアテマラの教育をテーマに研究することを勧められ、「グアテマラにおける先住民に対する教育の現状」をテーマに卒業論文をとりまとめていきました。

Q:その後、修士課程に進まれていますね。

修士課程では教育学研究科に籍を移しました。学部までは国際支援の側面から教育をみつめてきましたが、教育そのもののことをもっと知りたいと思い至ったからです。そしてグアテマラの教育研究を続け、修士論文「グアテマラにおける先住民コミュニティの学校参加」を執筆しました。しかし、グアテマラの教育研究に関しては、すべてやりつくしたという思いに駆られ、博士課程では自分の研究がなかなか定まらない時期が続きました。そんな私を見かねた研究者に誘われて、ブラジルを訪れました。

Q:そこでブラジルの「校長直接選挙」と出会ったんですね。

そうですね。ブラジルでは、教員、生徒、保護者による直接選挙で学校の校長先生を決めるという制度に心奪われました。そこから、公用語のポルトガル語を勉強し、ブラジルにも何度も足を運びながら研究調査を続け、5年間かけて博士論文「ブラジルの校長直接選挙の機能に関する研究」にまとめ、2020年に本を出版することができました。

Q:「校長直接選挙」について教えてください。

ブラジルは連邦制なので、州によって異なりますが、全体の約3割の学校で取り入れられている制度で、校長先生の任期は2~4年と州や市町村によって違います。選挙では、賄賂のようなものの授受もあったり、保護者票を手に入れるために、遊具や絵本を充実させるなど公約に盛り込んでいたりと、日本の価値観からすると必ずしも「公正」に校長先生が選挙で選ばれているとはいえないものです。にもかかわらず、ブラジルではそれを究極の民主主義と捉え、支持し続けられているのです。

これは、植民地支配以降のカトリック教の普及の歴史と関係していると思われます。それは、身分や年齢、性別、学歴に関係なく一人ひとりに意見を述べる権利が与えられている状況こそ、尊いものだと考えるカトリック教を基盤としたブラジルあるいはラテンアメリカ特有の考え方です。

Q:現在の研究内容を将来、どのような形で社会に還元していきたいとお考えでしょうか。

私たちは自分が受けてきた教育を「普通」の教育と捉えています。しかし、他の地域や国と比べると、それが「特別」な教育だと気づくことがあります。また、その「特別」さを手がかりに、その地域や国の「らしさ」がみえてくることもあります。世界の国々、特にラテンアメリカ地域の国々の教育のあり方を調査することで、教育の可能性やその国の魅力を提示できればと思っています。

Q:プライベートについてお聞かせください。先生の趣味や関心、大学生時代に夢中になった事についてご教示ください。

大学時代から、海外を一人旅するのが好きでした。夏休みや春休みの半分はアルバイトに励み、そこで稼いだお金を資金として、残りの半分は海外で旅をして過ごしていました。行き先は、フランスやカナダ、オーストリアやチェコなど。そこで見た美しい街並みや大自然は今も記憶に残っています。また、海外旅行を機に、美術館や博物館めぐりも好きになりました。今も時間があれば美術館や博物館に行っていて、最近行ったものとしてはバンクシー展があります。

また、大学院時代からヨガをやっていて、これもまたインドに一人でヨガ修行に行ったりと。コロナ禍のなか、今ではオンラインでヨガのレッスンを受けていて、毎朝と毎夜30分のゆったりヨガが習慣になっています。

Q:学生へのメッセージをお願いします。

高校生の頃、将来、何をしたいのか全然決まっていなかったからこそ、いろんな学問を学べる人間科学部という学部を選択しました。すでに自分の進路を見据えている人は、それを突き詰めていけばいいと思います。ただ、まだ自分が何をしたいかわからない人は、ひとまず興味のあるのことを考えてみてください。たとえば、人なのか、それとも生物なのか、はたまた数字や記号なのか。これだという具体的な何かにたどりつけなくてもいいです。自分の好きなことを少しずつでもいいから整理していくと、自分の興味あることを見つけ出す手掛かりになるかもしれません。そして自分の興味の赴くままに歩んでいけば、おのずとしたいことをしている自分でいると思います。ゆっくり、焦らずに大きな視野をもって将来を考えてみてください。


Associate Professor TAMURA Noriko

In this edition of “Tell Us Teacher,” we interviewed Associate Professor TAMURA Noriko of the Department of Agriculture and Food Technology, Faculty of Bioenvironmental Sciences. Associate Professor TAMURA instructs teacher training courses at KUAS and is a specialist in comparative pedagogy.


a picture of education in comparison with the world

Q:What kind of student life did you lead?

When I was in high school, I studied abroad in England for a year to learn English, which I love. Immediately after returning to Japan, I vaguely thought that I would take the entrance exam for a foreign language university. However, when I imagined the kind of work I wanted to do in the future, I realized that I wanted to work with people, so I decided to go to a university that had a Faculty of Human Sciences, where I could study subjects such as psychology, education, and sociology in a comprehensive manner.

In my first two years at the university, I learned the basics of the humanities, and in my third year, I became interested in international cooperation and overseas aid, so I chose the Human Science for Volunteers course.

Q:And then you went to Kenya, is that right?

The professor of my seminar was a specialist in the field of overseas education. Normally, undergraduates are not allowed to accompany students on fieldwork overseas, but I was lucky to be able to do so by chance. I was able to see firsthand the research activities of so-called researchers, which has led me to my current job.

Q:Why did you choose Latin America instead of Africa for the topic of your graduation thesis?

I had always been fascinated by Latin America, including Machu Picchu and the Galapagos Islands, and I wanted to make that my field of study. When I was researching information on Latin American countries, I found that Guatemala, with its large indigenous population and sharp disparity between rich and poor, was the place to go. However, I didn’t know much about Guatemala, let alone Spanish, so I decided to take a leave of absence during my senior year to study abroad in Guatemala for one year.

Looking back, life in Guatemala was fun. The capital city, Guatemala City, is not safe, so I attended a Spanish language school in a tourist city a little farther away. I think I was able to enjoy a relaxing and fulfilling life every day. After returning to Japan, my seminar professor recommended that I conduct research on the theme of education in Guatemala, since I had spent a year there, and I compiled my graduation thesis on the theme of “The Current State of Education for Indigenous People in Guatemala.”

Q:After that, you went on to complete your master’s degree, right?

For my master’s degree, I moved to the Graduate School of Education. I had been looking at education from the perspective of international aid, but I decided that I wanted to learn more about education itself. I continued my research on education in Guatemala and wrote my master’s thesis, “School Participation of Indigenous Communities in Guatemala.” However, I felt that I had done all I could do in terms of educational research in Guatemala, and there was a time during my doctoral program when I was unable to settle on what direction my research should take. It was at that time that I was invited to visit Brazil by a researcher who wanted to give me a helping hand.

Q:So that’s how you came across the “direct election of school principals” model in Brazil.

That’s right. In Brazil, I was fascinated by the system of deciding the school principal through direct election by teachers, students, and parents. From there, I studied Portuguese, the official language of the country, and continued my research and surveys while visiting Brazil many times. It took me five years to compile my research into my doctoral dissertation, “A Study on the Utility of Direct Election of School Principals in Brazil,” and I was able to publish a book in 2020.

Q:Could you tell us about the direct election of principals in Brazil?

Since Brazil is a federation, the system varies from state to state, but about 30% of all schools have adopted this system, and the term of office for the principal varies from 2 to 4 years depending on the state or municipality. During the election process, bribes are given and received, and promises are made to improve playground equipment and picture books to gain the votes of parents. If one were to view it through the lens of Japanese values, the principals are not necessarily elected in a “fair” manner. Despite this, Brazilians see this as the democracy in its purest form and continue to support it.

This may have something to do with the history of the spread of Catholicism since colonial rule. It is a uniquely Brazilian or Latin American way of thinking, based on Catholicism, which considers the right to express one’s opinion, regardless of status, age, gender, or education, to be a precious thing.

Q:In what way do you hope to contribute to society in the future through your current research?

We see the education we have received as “normal” education. However, when we compare it to other regions and countries, we sometimes realize that it is “special.” This “specialness” can also be a clue to the “character” of a region or country. I would like to present the potential of education and the appeal of a country by investigating the education in countries around the world, especially in Latin America.

Q:Please tell us about your personal life, like your hobbies and interests, and what you were into when you were in college.

Ever since I was in college, I have loved to travel abroad alone. I worked hard at a part-time job during half of my summer and spring vacations, and used the money I earned there as funds to spend the other half of my time traveling abroad. I went to places like France, Canada, Austria, and the Czech Republic. The beautiful cityscapes and nature I saw there are still fresh in my mind. Traveling abroad also allowed me to visit museums and art galleries. I still go to museums whenever I have time, including the Banksy exhibition that I recently visited.

I have also been practicing yoga since I was in graduate school, and I went to India to practice yoga by myself. In the midst of the COVID pandemic, I am now taking yoga lessons online, and have made it a habit to do 30 minutes of relaxing yoga every morning and every night.

Q:Do you have a message for students?

When I was a high school student, I had no idea what I wanted to do in the future, which is why I chose the Humanities, where I could study a variety of subjects. I think that people who already have their own career path in mind should pursue it. However, if you don’t know what you want to do yet, try to think about what you are interested in first. For example, are you interested in people, living things, numbers, or symbols? It doesn’t matter if you don’t have a specific idea of what you are interested in. Sorting out what you like, even if it’s just a little bit at a time, may help you find what you’re interested in. And if you follow your interests, you will naturally find yourself doing what you want to do. Take your time, don’t rush, and think about your future with a broad perspective.

田村 徳子 准教授たむら のりこ

バイオ環境学部 食農学科

博士(教育学)。所属学会は「日本比較教育学会」「日本制度学会」「日本ラテンアメリカ学会」等。京都大学地域連携教育研究推進センター 特定助教、びわこ成蹊スポーツ大学 講師を経て現職。専門分野は「比較教育学」。担当科目は「教育原論」「教育制度論」「教育実習A」「教育実習事前指導Ⅰ」等。

TOP