トンガリ人材への道 - 記事一覧第7回「トンガリ人材への道~How do I get there?~」開催

2022年02月08日

世界5億人が利用する語学アプリDuolingo社へ日本第一号社員として入社したCountry Managerの水谷翔氏が、1月28日(金)に京都太秦キャンパスへ来学し、参加者約30名に向けてマーケティングのワークショップとともに、実体験に基づいたご自身のキャリアを語ってくれた。

(以下、水谷氏のご講演より)

――マーケターとして活躍する水谷氏の働く上での軸は?

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講演に立つ水谷氏

大学時代は何か特別な事をしていたわけではなかった。今考えると可笑しいし、大したことではないが、クリスマスイブに友達とサンタクロースの格好をしてキャンパス内でチョコレートを配ることを思いついた。知らない人からは冷めた目で見られ、ただのお調子者と思われたが、それでもチョコレートをプレゼントすると相手が喜ぶという反応が面白かった。キャンパス内で働く社会人にチョコレートを渡した時、「今日も一日頑張れるわ!」とびっくりするぐらい感謝されたのが印象的だった。自分の企画で人が喜ぶという面白さを経験したことで、新しいサービスを生み出し、世に広める仕事をしたいと思うようになった。

就活の時期になり、なけなしのお金をはたいて入った就活塾がその思いをさらに高めるきっかけになった。自分の軸はエピソードからも分かるように「自分で企画を作って、人に届けて、喜んでもらいたい」という事。その中でも、インターネット系サービスであればビジネスサイクルが速い分、打席に立つ回数が多く、成長に繋がると考えた。Web業界に絞って活動し、理念や波長が合う会社にご縁を頂き入社した。そしてその時の軸は今でも変わっていない。

――英語はキャリアを良い感じにしてくれる。

英語が出来ると機会が増え、知識が増え、収入が増える等、キャリアを良い感じにしてくれる自身のエピソードを紹介する。

パッとしない新入社員だったが、英語を話せることでチャンスが巡ってきた。海外の大手グローバル会社の本社役員向けに英語でプレゼンテーションをしないといけない状況下、「水谷、そう言えば、英語ができたな!」と社内で出来る人がおらず、入社1年目の自分に声が掛かった。とはいえ、ビジネス英語や英語での資料作成は未経験。外資系企業に勤めた経験ある先輩社員に資料作りを教えてもらい、必死になって準備した。そして、そのプレゼンテーションをきっかけに、役員をはじめ 社内メンバーに自分を覚えてもらうことが出来た。その後の北米マーケティングにもつながった。

――おすすめの英語の勉強法を教えて下さい。

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参考になるか分からないが、自分の場合は小学校の時にアメリカに住んでいた。ABCも知らない中、現地校で自分一人が外国人という環境になった。当然、英語も周りの状況すら理解出来なかった。登校初日に母親から「本当に分からなかったら日本語で何か言えば心は通じるはずだから、自信持っていきなさい」と言われ、話しかけてくれるクラスメイトに対して、日本語で「ごめん、何を言っているか分からない」と返した。しかし、それでも結局相手に伝わらなかったため、英語の重要さを痛感したことは今でもはっきり覚えている。想いを持ちながらも、言葉にしないと伝わらないということを学ぶ経験だった。

書店ではTOEIC600~800点を目指す参考書が多く並ぶが、中学英語で挫折し、苦手意識を持つ人にとってはハードルが高い。ただ中学英語は基礎を学ぶ上では侮れないので、まずは基礎を固めること。ゲーム感覚で学べるDuolingoに加え、外国人等と英語で話し、シャドーイングする等、インプットとアウトプットをバランス良く学ぶことが大切。
 

――海外経験があるにも関わらず、なぜ海外で働かず、日本なのでしょうか?

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実は、社長に任せてもらった北米マーケティングで市場撤退という苦い経験をしている。その時にマーケティング力をもっと高めるための経験が必要だと強く感じ、現在に至るまで海外、国内に関係なくマーケティングに関する仕事は全部挑戦している。まだまだ勉強の途中で、もっと力を付け大きな市場に挑みたいと思っている。

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グアテマラ出身の 創業者ルイスCEOが抱える 「教育の不公平性」という問題意識が Duolingoの出発点

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WHO, WHAT, HOW。 誰に何を決めるのかが マーケティングの基本。 中でもWHO, WHATが重要

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身近な人を具体的に思い浮かべながら ターゲット設定を議論
(ワークショップの様子)

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水谷氏にターゲティングした設定を説明するも 「ターゲットを一言でいうとどんな人?」 と鋭いフィードバックを頂く

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参加学生には何か一つ、人生を良い感じにしてくれるものを見つけてほしい

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終了後も控室へ個別に質問を聞きに来る 学生が後を絶たず、1on1形式で個別対応

学生の声

今まであまり気にしてこなかった広告が、どのような意味を持って僕たちに届けられているのかを考えてみようと思った。人の価値観はそれぞれ違うが、ターゲットを絞ってその人について深掘りしていくことが大切ということが分かった。

(人文学部 歴史文化学科 1年生)

ワークショップでWhoとWhatを決めようとしたときに、どんな人物像にしようかとグループで大議論になったので、ここを絞ることは本当に難しいと感じた。普段からCMや新聞等で、マーケティング脳を作っていこうと思った。

(バイオ環境学部 バイオサイエンス学科 3年生)

「ターゲットは誰?ブランドのベネフィット(効果)は?」ということを考え抜く大切さを学んだ。また、ワークショップでは様々な意見が出たうえで、最終的にまとめることが難しいと感じた。そのような力を身につけていきたい。

(経済経営学部 経済学科 3年生)

など

第7回 2022年1月28日(金) <終了>:

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テーマ
 「世界5億人が利用する語学アプリ
 Duolingo日本責任者から
 マーケティングの基本を学ぼう!」
講演者

水谷 翔 氏
Country Manager, Japan
Duolingo

第1部   ご講演

第2部   ワークショップ

(インターンシップセンター 青木 望)


“Becoming a Top-Tier Talent ~How Do I Get There?~” Boosting Your Career Through English Round 7, Hosted by the Internship Center

On Friday 28 January, we welcomed Mr. Sho Mizutani, the first employee of the Japanese branch of Duolingo, to our Kyoto Uzumasa Campus. Duolingo is a language application used by 500 million people around the world. In addition to leading a marketing workshop, Mr. Mizutani spoke about his own career and experiences to an audience of around 30 participants.

(The following is from Mr. Mizutani's presentation)

――Mr. Mizutani's main focus in his work as a marketer is…?

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Mr. Mizutani

When I was in college, I didn't do anything special. It's funny to think about it now, and it's not a big deal, but on Christmas Eve, my friends and I came up with the idea of dressing up as Santa Claus and handing out chocolates around campus. Strangers gave us the cold shoulder and thought we were just being frivolous, but it was still fun to see the happy reactions of the people we gave chocolates to. When I gave chocolates to a worker on campus, she was so grateful that she said, “I can make it through the day!” I was so impressed by her astonishing level of gratitude. After experiencing the joy of making people happy with my own project, I began to think that I wanted to do work where I can create new services and propagate them around the world.
When the time came for me to start job hunting, I put all my money into joining a job hunting cram school, which further enhanced this desire. As you can see from the story, my focus is on “creating my own projects, delivering them to people, and making them happy”. Considering this, I felt that getting involved in internet-based services would be good as the business cycle is fast and I would be able test my ability more often, leading to increased growth. I focused on the web industry, and was fortunate enough to work for a company whose philosophy and wavelength matched my own. Since then my focus has remained the same.

――Boosting your career through English

I want to share a story about how knowing English has given me more opportunities, more knowledge, and more income, effectively boosting my career.

I was an inconspicuous new employee, but speaking English gave me a chance. One time, someone had to give a presentation in English to the head office executive of a major global company. There was no one else in my company who could do it, but someone remembered, “Mizutani, come to think of it, you can speak English!” So I was asked to do it as a first-year employee. However, I had no experience in business English or creating documents in English. I was taught how to prepare materials by a senior employee who had experience working for a foreign company, and I worked hard to prepare. The presentation was a great opportunity for me to get myself on the radar of the executives and other company members. This led to my subsequent move into marketing in North America.

――What is the best way to study English?

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I don't know if this will help you, but in my case, I lived in the U.S. when I was in elementary school, and I was the only foreigner at the local school, not even knowing my ABCs. Naturally, I didn't understand English or what was going on around me. On the first day of school, my mother told me, “If you really don't understand something, just say it in Japanese and your thoughts will be conveyed, so believe in yourself”. So when a classmate tried to talk to me, I replied in Japanese, “Sorry, I don't understand what you're saying”. However, in the end, I could not get through to my classmate, and I clearly remember coming to a painful realization about the importance of English. It was an experience which taught me that although you may be filled with thoughts and feelings, they cannot be conveyed unless you put them into words.
You can find many reference books which aim for a TOEIC score of 600 to 800 in bookstores, but this is a high hurdle for those who struggled with middle school English and have a hard time with it. However, middle school English cannot be underestimated when it comes to learning the basics, and the first step is to solidify the basics. In addition to Duolingo, which allows you to learn in a game-like environment, it is also important to learn through a balanced approach of input and output, such as talking to foreigners in English and practicing shadowing.

――Why do you choose to work in Japan instead of working overseas in spite of

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To tell the truth, I went through a difficult experience of having to withdraw from the market in North America, which the president had entrusted me with marketing. At that time, I strongly felt that I needed to have more experience to improve my marketing skills, so I have been challenging myself with all marketing-related jobs regardless of whether they are overseas or in Japan. I am still in the process of learning and would like to improve my skills before taking on bigger markets.

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Duolingo arose from Guatemalan-born founder Luis's awareness of the problems of inequity in education.

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WHO, WHAT, HOW Marketing is based around deciding on what to market and to whom. So WHO and WHAT are particularly important.

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Discussing target setting with specific people you are close to in mind
(scene from the workshop)

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“How would you describe your target market in one word?” – A student receives keen feedback from Mr. Mizutani after explaining his target setting.

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We hope participating students will find one thing that will boost their lives.

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Student questions continued after the official conclusion of the event, so we arranged a private room for 1 on 1 sessions.

Student Voices

I decided to think about the meaning of advertisements and how their messages are delivered to us, which I had not paid much attention to before. Although people have different values, I learned that it is important to focus on a target and dig deeper into that person. 

(Faculty of Humanities, Department of Japanese History and Cultural Studies, 1st year)

When we tried to decide on “Who” and “What” in the workshop, we had a big discussion in the group about what kind of person we wanted to focus on, and I felt that it was really difficult to narrow it down. I thought that I should build up a marketing mindset by watching commercials and reading newspapers on a regular basis.

(Faculty of Bioenvironmental Sciences, Department of Bioscience and Biotechnology, 3rd year)

Who is the target? What are the merits of the brand? I learned the importance of thinking through these questions. I also felt that it was difficult to summarize the various opinions that emerged in the workshop. I would like to acquire the ability to do so.

(Faculty of Economics and Business Administration, Department of Economics, 3rd year)

And more!

Round 7 on 2022/1/28 (Fri) <closed>:

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Theme

“Marketing Basics from the Japan Country
Manager of Duolingo, an App with 500

Million Users!”
Speaker

Mr. Sho Mizutani
Japan Country Manager
Duolingo Inc. 

Part 1     Presentation

Part 2     Workshop

(Internship Center, Nozomi Aoki)

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