トンガリ人材への道 - 記事一覧第15回「トンガリ人材への道~How do I get there?~」開催

2024年02月27日

2024年2月7日(水)の第15回「トンガリ人材への道~How do I get there?~」(本学太秦キャンパス開催)では、株式会社松栄堂 代表取締役社長の畑正高氏をお招きし、「歴史に学ぶ 香りに学ぶ」をテーマにご講演いただきました。当日は春休み期間中でしたが約30名が参加し、香りの魅力や「温故」の大切さ、そして歴史を学ぶことの楽しさなどをお話いただきました。

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参加者との記念写真

松栄堂について

株式会社松栄堂は300年以上前に創業した薫香(線香・焼香・練香など)の製造販売を行う12代続く長寿企業です。古都京都の伝統産業「お香」を未来につなぐバトンを預かっていると語る畑氏。創業家の畑家に伝わる家訓にある通り「細く 長く 曲がることなく」代々引き継がれて長年社会のニーズに応えられてきました。

あまねく広く世の中へ

「光は一方通行で何かに遮られると届かないのに対し、香りはあまねく方向へその空間にいる人全員に広がります。1000年以上前から現在までお香が使われていますが、技術革新がめまぐるしい現代においても、匂いは決してデジタル化できない」と畑氏。松栄堂の京都本店に隣接された情報発信拠点「薫習館(くんじゅうかん)」は香り文化を世界に発信する場所としてSNSでも話題に、今では京都の人気観光スポットの一つとなっています。また「革新が伝統を作る」という考えのもと圧縮成形の新技術を取り入れ、複雑な形のお香作りに取り組むほか、簡易香立の素材を環境にやさしい土に変えるなど、環境に配慮した活動を積極的に取り組まれています。

キーワードは「温故」

「過去の歴史や人物について探求心を持って学び、自分の足跡の残し方を知る」そんな温故知新の「温故」の実践が大切であるというメッセージが非常に印象的でした。例えば自分の年代の頃に家族はどんな本を読んでいたのかなど、自ら踏み込んで家族に話を聞くことで、身近な家族や祖先のルーツを知ってほしいと問いかけられました。

皆さんにも、自身の歴史を紐解く機会をぜひ見つけてほしいと思います。

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海外の方々にお香やご自身のビジネスの話をした際のエピソードを紹介する畑氏

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畑氏をご紹介いただいたバイオ環境学部食農学科の藤井孝夫特任教授

学生の声

「歴史ある会社であるからという理由で新しいことを受け入れないのではなく、異文化を積極的に取り入れて今後も成長していこうという姿勢に感銘を受けました。」(経済経営学部経営学科3年生)

「香りを楽しむことが好きで参加しましたが、イベントをきっかけに「歴史を紐解く楽しさ」という視点を持てるようになったと感じました。」(人文学部心理学科3年生)

「香りから様々な側面の歴史を知ることができ、大変貴重な講演でした。」(工学部機械電気システム工学科3年生)

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イベントで使用したお香の詳細と、日本での就職について質問する留学生

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世界的に有名なキャラクターとのコラボレーションへの想いについて質問する学生

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第15回 2024年2月7日(水 <終了>

テーマ
〜香りに学ぶ・歴史に学ぶ〜

講演者
畑 正高氏
株式会社松栄堂 代表取締役社長

(インターンシップ推進課 乾芙美香)

   

“Becoming a Top-Tier Talent"
~How do I get there?~
Round 15

On Wednesday, February 7th, KUAS welcomed Mr. Takamasa Hata, President of Shoyeido Incense Co., for the 15th installment of its “Becoming a Top-Tier Talent” lecture series, where he spoke on the topic Lessons from Fragrance and History. Although the event was held during students’ spring vacation, it was attended by over 30 students and staff. Participants learned about the intricacies of scent and the importance of revisiting the past, as well as the simple joys that are found through studying history.

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Commemorative photo with participants

About Shoyeido Incense Co.

Shoyeido Incense Co. is a long-standing business in the incense industry, with a storied history spanning over 300 years and across 12 generations. Mr. Hata notes that the torch has been passed down to him to carry incense, one of Kyoto’s traditional industries, on into the future. Following the Hata family motto “Stand humbly, but enduringly,” Shoyeido has continued generation after generation to cater to the changing needs of society.

Strive to glow and expand abundantly

“Unlike light, which only travels in a straight line and cannot illuminate anything behind obstacles, scent spreads in all directions and can reach everyone in a given space. Incense has been in use for over a thousand years, yet even in this age of rapid technological advances, smell is a sense that cannot be digitized,” Mr. Hata mused. The Kunjyukan, built next to the Shoyeido head office as a place to promote incense culture to the world, has been a viral hit on social media and become one of Kyoto’s major tourist attractions.

Acting on the idea that “innovation creates tradition”, the company has continued to incorporate new technologies into product development, such as using compression molding to develop a new line of incense products, as well as eco-friendly incense stands made from biodegradable earth.

“Revisiting the Past”

“Study the people and events of the past with an inquisitive mind, to know how to make your own mark on history.” Of this concept of onko-chishin, Mr. Hata emphasized the importance of revisiting the past (onko). He asked that as an example, we listen to stories from our families about the books they read when they were our age, and in doing so learn just a little more about our own roots and ancestry, with hopes that we will encounter many such opportunities to unravel our own history.

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Mr. Hata describing an episode where he explained the business of selling incense to foreigners

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Professor Takao Fujii of the Faculty of Bioenvironmental Sciences, who invited Mr. Hata to speak at the event

Students’ Voices

“I was impressed by the fact that despite being a company with so much history, they do not reject new ideas and instead proactively incorporate foreign cultures in order to continue growing.” (Faculty of Economics and Business Administration, Department of Business Administration 3rd Year)

“I originally participated because I enjoy incense, but through this event, I was able to discover the joys of unraveling history.” (Faculty of Humanities, Department of Psychology 3rd Year)

“It was a very valuable lecture, and I was able to learn about many facets of history through the context of scent and fragrance.” (Faculty of Engineering, Department of Mechanical and Electrical Systems Engineering 3rd Year)

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An international student asking about the incense used during the lecture, as well as about finding work in Japan

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A student asking about Mr. Hata’s thoughts on character collaborations with internationally-recognized brands

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Round 15 Wednesday, February 7, 2024

Theme
〜Lessons from Fragrance and History〜

Speakers
Mr. Masataka Hata
Shoyeido Incense Co. - President

(Fumika INUI, Internship Division)

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