ビジネス・プランニング・コンテスト第18回ビジネス・プランニング・コンテスト 優秀賞 林さん、金さんインタビュー【経済経営学部】

2020年12月24日

本学経済経営学部経営学科が主催する第18回「ビジネス・プランニング・コンテスト」で、「ウィズの棚:読書する日常の価値を伝えるプロジェクト(「Audio-book」と「E-book」の同時配信で、充実した生活をお届け)」を提案し、優秀賞に輝いた経営学科3年の林(イム)訓材さんと、経営学科2年の金(キム)炫さんのお二人にお話しを伺いました。

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左から林訓材さん(経済経営学部経営学科3年)と金炫さん(同2年)

Q 昨年も参加していた林さん、今年は後輩の金さんを連れてチャレンジされましたね。どういうきっかけがあったのですか。

林さん:
社会貢献に関心が高そうだったので、私が持っているアイデアを彼女に話してみたところ、ひっかかったところがあったのかもしれません。

金さん:
そうですね。正直、私はコンテストに参加するつもりはなかったのですが、先輩が誘ってくださったので参加することにしました。プランについて話を聞いてみると、視覚障がい者に対して、新しい読書のあり方を提案するという社会貢献型のビジネスプランであることがわかり、とても興味がわきました。

Q そもそも「ウイズの棚」という名前の由来は何でしょうか。

林さん:
誰もが一緒に読書を楽しんでもらえるサービスにしていきたいという願いを込めて、「with」という言葉に「Bookshelf」の和文を組み合わせました。「誰もが」の対象として私たちはもちろん、視覚障がい者や肢体不自由者など普段、本とは点字図書もしくは録音図書として楽しんでおられる方々も含め、みんなで本を楽しめるサービスにしていきたいと思っています。

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Q このサービスは既存のサービスとは何が違うのでしょうか。

林さん:
実際に2人で既存サービスを試してみたのですが、文章ごとに読み進めていく本の特性を考慮したチャプター設定がなされておらず、読みたいところの頭出しができなかったり、同音異義語の多い日本語の場合は文章を見ながら聞いたりしたいと感じていました。

その問題を解決するために、1つ目は文章ごとにチャプター設定を行うこと、2つ目はデバイスに文字を表示しながら朗読を聞けるようにすることで解決してければと思っています。そして3つ目が他社との最大の差別化になります。従来のサービスだと声優による朗読がありましたが、それに加え、人気ユーチューバーなど新進気鋭の有名人にも朗読を依頼し、読み手の裾野も広げられればと思っています。この3つが本サービスの大きなポイントです。

このビジネスプランを実現させるのにふさわしい企業として、世界1のOCR技術を持つネイバー社に提案できればと思っています。

Q 現実味のある提案で、しっかりと練られている提案だと思います。今回、金さんは始めて参加されたと思いますが、いかがでしたか。

金さん:
正直、今回、すべてが面白かったといえば、嘘になりますね。林先輩が厳しくて大変でしたから。

林さん:
昨年の経験からビジネスプランを練っていくことは片手間ではできないと痛感していました。だから、今年は後輩の金さんに勉強もかねて手伝ってもらったのですが、間違った情報があがってくることもあって逆に手間がかかったりしていました。

Q 失敗することが成長につながります。2人ともこのコンテストに出られたことで成長できたのではないでしょうか。

金さん:
私は人前で話すのが苦手で、資料集め程度なら手伝えると思って参加したのですが、途中から一緒に発表するほうがいいと林先輩に勧められて前に立つことになりました。とても緊張しましたが、なかなかできない経験なので成長できたとは思っています。

林さん:
そういう意味では2人だからぶち当たった壁がありましたが、逆に2人だからこそ、乗り越えられた壁もあったと思うので、いい経験になりました。

ありがとうございます。

(広報課 鷲巣肇)


[Faculty of Economics and Business Administration News] Awards for Excellence in the 18 Business Planning Contest Interview with Mr. Lim and Ms. Kim

At the KUAS Faculty of Economics and Business Administration, Department of Business Administration's 18th "Business Planning Contest", we interviewed Mr. Lim Hoon Jae (third-year, Department of Business Administration) and Ms. Kim Hyeon (second-year year, same department) whose submission, "With Shelf: A Project to Communicate the Daily Value of Reading (the simultaneous distribution of "Audiobooks" and "E-books" for a fulfilling life)" received the Excellent Submission Award.

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Q: Mr. Im, you participated last year, and you invited Ms. Kim to take part in the challenge this year. What prompted you to invite her?

Mr. Lim:
Ms. Kim seemed to be very interested in social contribution, so when I told her about my idea she agreed to join.

Ms. Kim:
That's right. To be honest, I didn't intend to participate in the contest, but Mr. Im invited me. When I asked about the plan, I found out that it was a plan concerning social contribution, and was based a new way to help the visually impaired to read. After learning this, I became very interested.

Q: First of all, what is the origin of the name "With Shelf" (ウイズの棚、uizu no tana)?

Mr. Im:
With the hope of creating a service where everyone can enjoy reading together, we have combined the word "with" with "tana ", the Japanese word of "Bookshelf". We would like to create a service in which everyone can enjoy books, not only for us, but also those with visual and other disabilities, including those who enjoy books through the medium of braille or audio.

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Q: What is the difference between this service and other, existing services?

Mr. Im:
The two of us actually tried out several existing services, but we felt that the chapters were not set up in a way that took into account the characteristics of books that are read sentence by sentence, and that it was not possible to start at the beginning of the sentence you wanted to read, or to listen while looking at the sentence in the case of Japanese, which has many homonyms.

In order to solve this problem, we would like to set up chapters for each sentence, and secondly, we would like to be able to listen to the reading while the text is displayed on the device. The third is our biggest differentiation from other companies. In addition to conventional services that use voice actors, we hope to expand the range of readers by requesting up-and-coming celebrities such as popular YouTubers to do the readings. These are the three main points of our service.

I hope to make a pitch for our service to “N” Corporation, which has the world's No.1 OCR technology, as a suitable company to realize this business plan.

Q: This proposal is realistic and well thought out. I think this is your first time to participate in such a project, Ms. Kim. What did you think?

Mr.Kim:
To be honest, I'd be it was not all fun and games. Im was strict, and it was a lot of work.

Ms. Im:
From last year's experience, I realized that I couldn't work out a business plan on my own just using my spare time. So this year, I asked my junior colleague, Ms. Kim, to help me. She was so helpful but she sometimes found mistakes which I had overlooked.

Q: Failure leads to growth, and I hope that both of you were able to grow from this experience.

Ms. Kim:,
I was not good at speaking in front of people, so I joined because I thought that I could help out by just collecting information, but later on Mr. Hayashi advised me to make a presentation with him midway through the project. I was very nervous, but it was a rare experience for me, so I think I was able to grow.

Mr. Im:
In that sense, there were some obstacles that we hit because we had to work out differences of opinion between the two of us, but on the other hand, there were also obstacles that we were able to overcome because we could work together, so it was a good experience for us.

 (Public Relations Division, WASHIZU Hajime)

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